+421 902 217 497           feco@feco.sk

Blog kolektívu FECO s.r.o.

naše pohľady na veci okolo, vysvetľujúce informácie k niektorým ponúkaným produktom...

Nový spôsob testovania tlmičov

Nový spôsob testovania tlmičov


Testery tlmičov sú v súčasnosti vo výbave mnohých, najmä značkových autoservisov. Ako samotné tlmiče na vozidlách, tak aj testery tlmičov v autoservisoch podliehajú neustálemu vývoju. Mení sa aj spôsob vyhodnotenia účinnosti tlmičov.


V autoservisoch na Slovensku a v celej Európe sa už mnoho desaťročí používajú testery, ktoré pracujú na princípe EUSAMA. Od roku 2009 sa dostávajú do pozornosti testery, ktoré pracujú na princípe THETA. Aký je medzi nimi rozdiel?


Naprv si treba uvedomiť, že testery v skutočnosti nemerajú iba tlmiče samotné, ale účinnosť utlmenia od všetkých tlmiacich súčiastok na podvozkových skupinách kolies. Ak by sme chceli skontrolovať ozaj iba samotné tlmiče, museli by sme ich zdemontovať a testovať samostatne. To sa ale v bežnej autoservisnej praxi nerobí.

EUSAMA = EUropean Shock Absorber Manufactures Association



Tento systém bol vyvinutý v roku 1971 a od roku 1976 sa dodnes používa v diagnostických linkách na testovanie tlmičov. Považuje sa za klasický systém a je všeobecne rozšírený.


Tester pracuje v 3 krokoch:

  1. Pohonová jednotka (motor + excenter) priamo bez ďalšieho pružného medzičlánku prenáša kmitavý pohyb na platňu, na ktorej stojí koleso auta.
  2. Motor sa vypne.
  3. Počas dobehu excentra sa meria účinnosť tlmenia.


Efektivita merania:

  • Výsledok priamo závisí od toho, ako sú nafúkané pneumatiky.
  • Problematické zmeranie ľahších áut - koleso neudrží kontakt s platňou, nadskakuje, meranie je skreslené, až nemožné.
  • Samotná testovacia procedúra nesimuluje podmienky, ktorým sú tlmiace súčiastky podvozkových skupín vystavené počas bežnej jazdy vozidla.
  • Účinnosť tlmenia sa vyhodnotí ako číslo v percentách.


THETA = číslo, prepočtový koeficient pruženia pružiny medzi platňou a excentrom

Tento systém bol vyvinutý v Nemecku a uvedený do používania v roku 2009.


Tester vie pracovať v rôznych režimoch a jeho využitie je viacúčelové:

  • Pohonová jednotka (motor + excenter) prenášajú kmitavý pohyb na špeciálnu pružinu. Tá potom prenáša kmitavý pohyb na platňu, na ktorej stojí koleso auta.
  • Motor sa počas merania nevypne. Naopak, stále ide a jeho otáčky sú počítačom presne riadené a menené podľa aktuálnej meracej procedúry.
  • Čas trvania meracích procedúr riadi počítač


Efektivita merania:


  • Výsledok priamo nezávisí od toho, ako sú nafúkané pneumatiky.
  • Zmeranie ľahších áut už nie je problém - koleso udrží kontakt s platňou, nenadskakuje, meranie nie je skreslené.
  • Samotná testovacia procedúra simuluje dostatočne hodnoverne podmienky, ktorým sú tlmiace súčiastky podvozkových skupín vystavené počas bežnej jazdy vozidla.
  • Účinnosť tlmenia sa vyhodnotí ako bezrozmerné číslo.


Okrem toho:


opcia - tester je vďaka špeciálnemu NOISE TEST programu schopný pracovať ako diagnostické zariadenie na zisťovanie cudzieho hluku a neželaných vibrácií vo vozidle.


Poznámka: Percentuálne číslo u EUSAMA testerov treba ešte porovnať s katalógovými informáciami výrobcov tlmičov. Až na základe toho možno o tlmiči povedať, či je dobrý, alebo nie. Bezrozmerné číslo u THETA testerov netreba porovnávať s ničím. Číslo priamo identifikuje stav tlmiča, resp. príslušnej tlmiacej podvozkovej skupiny.


0 Komentáre
Pridať komentár
Zobraziť podrobnosti
- +
Vypredané